Chiptuning

Co je to výkonová SW úprava neboli chiptuning?

Optimalizace výkonu neboli chiptuning je zvýšení výkonu motoru Vašeho automobilu pomocí softwarové úpravy řídící jednotky motoru. Jde o přeprogramování EPROM paměti (Erasable Programmable Read-Only Memory), tedy elektronického paměťového bloku se sériovým programem Vaší řídící jednotky. Softwarovou úpravou se optimálně upravuje charakteristika parametrů vstřikování, poměr vzduch a paliva, délka vstřiku, tlak turba, množství paliva, rychlost reakce na plynový pedál a také omezovač kroutícího momentu. Všechny spočívají výhradně v úpravě softwaru řídící jednotky. Neprovádí se žádný mechanický zásah do motoru.

Výsledky chiptuningu nejsou subjektivní, ale dají se velmi dobře vyhodnocovat. Na grafu z výkonové brzdy bychom názorně viděli nárust točivého momentu a výkonu.

Pomocí chiptuningu lze dosáhnout:

  • nárůstu výkonu a točivého momentu až o 35 % u přeplňovaných motorů
  • nárůstu výkonu okolo 6 - 11 % a točivého momentu okolo 10 - 14 % u atmosférických zážehových motorů
  • zvýšení točivého momentu s výrazně lepší charakteristikou v nízkém a středním rozsahu otáček
  • zachování či snížení spotřeby pohonných hmot až o18 %
  • zachování hodnot životnosti motoru a jeho příslušenství
  • zachování limitu čistoty výfukových plynů podle platných norem Evropské unie

Proč automobil z výroby nemá nastavené nejvyšší výkonnostní parametry?

Při sériové výrobě automobilů je motor výrobcem nastaven pro podmínky běžného provozu s ohledem na spotřebu paliva, emisní limity, výkon, daňové předpisy a řadu dalších faktorů. Motor je tedy optimálně připraven pro běžnou jízdu, ale z hlediska výkonu skrývá značné rezervy. Chiptuning je úprava, která tyto rezervy využije a tím rapidně zvýší výkon a točivý moment motoru.

Postup úpravy řídicí jednotky

Seznámení

Nejprve vyslechneme Vaše požadavky a očekávání (tedy jestli preferujete zvýšení výkonu nebo snížení spotřeby apod.), ukážeme Vám možnosti a předběžné výsledky po chiptuningu Vašeho automobilu. Seznámíme Vás s dobou úpravy a se záručními podmínkami.

Převzetí vozu

Váš automobil převezme náš kvalifikovaný technik.

Kontrola

Před samotným chiptuningem provedeme počítačovou diagnostiku vozu.

Čtení software

Zřídící jednotky Vašeho automobilu načteme původní software přes OBD zásuvku (On-Board Diagnostics), případně přímo z jednotky přes BDM rozhraní nebo z paměti EPROM nebo FLASH (u starších vozů).

Zálohování

Původní software Vašeho automobilu zálohujeme pro další případné použití (např. při prodeji vozu).

Úprava software

Ke každé úpravě přistupujeme vždy individuálně. Software upravíme přímo pro Vaše auto, podle Vašeho přání a počtu ujetých km ve vývojovém programu, abychom zachovali životnost motoru, emisní limity i další důležité faktory.

Zápis software

Upravený software nahrajeme do řídící jednotky motoru obdobným způsobem jako při jeho čtení.

Kontrola

Před předáním Vašeho vozidla provedeme opět počítačovou diagnostiku a jízdní zkoušku.

Záruka

Upravený a prozkoušený vůz Vám předáme, vystavíme záruční list na řídící jednotku a upravený software se záruční dobou 24 měsíců. Při přepsání upraveného softwaru servisem, je jeho úprava zdarma. Platí se pouze úkon technika.

Celý proces chiptuningu trvá od 1 do 4 hodin, podle modelu Vašeho auta.

 

Pozor na nekvalitní chiptuning!

Ne všechny firmy, které na českém trhu chiptuning nabízejí, jsou zcela seriózní. Pokud si vyberete špatně, budete nemile překvapeni. Může se stát, že si od Vás firma nechá zaplatit za chiptuning, ve skutečnosti se však výkon motoru a další parametry vůbec nezmění. V horším případě zásah do řídící jednotky motoru firma provede, ale zcela nevhodným způsobem, který může poškodit řídící jednotku i motor Vašeho vozu.

Každá řídící jednotka má hardwarové číslo a v EPROM paměti nahranou určitou softwarovou verzi. Takzvaní "úpravci" tuto informaci nemají nebo nerespektují. Myslí si, že pokud mají upravený software pro určitý druh motoru (např. AUDI A6 2,5 TDI 132 kW), mohou tento software použít do všech vozů s tímto motorem. Softwarových verzí jednoho druhu motoru může být přitom i několik desítek. Výsledkem takového "chiptuningu" je pak nepravidelný chod motoru, zvýšená kouřivost atd.

Jak poznat neprofesionálního "úpravce"?

  • Většinou provádějí "chiptuning" pouze u aut koncernu VW od roku 2000, kde je v řídící jednotce použita přepisovatelná paměť. Upravit řídící jednotky starších aut, kde je potřeba paměť pájet horkým vzduchem a naprogramovanou zase vložit zpět, většinou neumějí.

  • Vzhledem k vyšší pořizovací ceně zařízení pro úpravu řídících jednotek nejnovějších motorů common rail (typ EDC17), "chiptuning" těchto motorů neprovádějí. Tvrdí, že se "chiptuning" na Vašem voze projeví až po ujetí několika desítek či stovek kilometrů. Automobil po odborně provedeném chiptuningu musí reagovat okamžitě a zvýšený výkon lze okamžitě poznat.

  • Mají pouze levný kabel (klon) pro napojení na řídící jednotku motoru.

  • Neumějí software upravovat individuálně podle Vašeho přání.

  • "Chiptuning" provádějí přímo u Vás doma, na parkovišti či u čerpací stanice za 20 - 30 minut. Za tak krátkou dobu lze do řídící jednotky nahrát pouze hotový soubor, nikoliv Váš upravený software. Odborně provedený chiptuning včetně diagnostiky trvá 1-2 hodiny, pokud je potřeba i déle.

  • Na úpravu řídící jednotky neposkytnou záruku.

  • Neposkytují záruku vrácení peněz vpřípadě Vaší nespokojenosti.

  • Nemají pevné sídlo, kam můžete přijet a Vaši reklamaci vyřešit.

     

Několik zásad pro dlouhou životnost Vašeho motoru nejen po chiptuningu

Pravidelný servis a výměna provozních náplní

Dodržujte pravidelnou údržbu podle servisních intervalů servisní příručky výrobce vozidla pro Váš typ vozu (zpravidla po ujetí 15 000 km nebo jednou za rok). Pravidelně kontrolujte stav hladiny oleje. Při větším zatěžování motoru je vhodné zkrátit servisní interval výměny oleje o 30 %. Samozřejmostí je používání kvalitních olejů doporučovaných výrobci.

Spouštění přeplňovaného motoru

Nezatěžujte ani neakcelerujte motor bezprostředně po spuštění. Pokud je motor studený, ponechte ho před jízdou několik sekund běžet na volnoběh, aby se zajistilo dostatečné mazání turbodmychadla. Poté plynulou jízdou, bez velkých nároků na výkon, ohřejte motor.

Vypnutí přeplňovaného motoru

Náhlé vypnutí rozpáleného motoru představuje pro turbodmychadlo ale i celý motor velké nebezpečí. Po jízdě vysokou rychlostí nebo dlouhotrvající jízdě s velkým zatížením motoru se musí motor před vypnutím nechat několik sekund až minut volně běžet. Doba volnoběhu závisí na zatížení vozidla: při normální jízdě není nutný, při strmém stoupání nebo rychlé jízdě nad 120 km/h nechte motor na volnoběh 1-2 minuty. Za tuto dobu se turbodmychadlo před vypnutím motoru ochladí. Proto pokud pojedete po dálnici vyšší rychlostí a chcete zastavit na odpočívadle, nechte motor běžet na volnoběh cca 2 minuty.

Výfukové plyny u vznětových motorů mohou dosahovat teploty kolem 950 stupňů, u zážehových kolem 1400 stupňů. Turbodmychadlo bývá teplem zbarveno do oranžovožluta. Pokud motor v tomto stavu vypnete, přestane se rotor turba otáčet a rozžhavené lopatky se vlivem gravitace začnou mírně deformovat. Postupně se začne projevovat nevyváženost lopatek, která má vliv na zvětšování vůle v kluzném ložisku turba mazaném tlakovým olejem z motoru. Následky těchto vůlí mohou vést k poškození turbodmychadla.

Jak docílíme snížení spotřeby?

Optimalizací výkonu neboli chiptuningem je možné docílit snížení spotřeby. Jedná se o softwarovou úpravu řídicí jednotky motoru. Jde o přeprogramování EPROM paměti (Erasable Programmable Read-Only Memory), tedy elektronického paměťového bloku se sériovým programem Vaší řídící jednotky. Softwarovou úpravou se optimálně upravuje charakteristika parametrů vstřikování, poměr vzduch a paliva, délka vstřiku, tlak turba, množství paliva, rychlost reakce na plynový pedál a také omezovač kroutícího momentu. Všechny spočívají výhradně v úpravě softwaru řídící jednotky. Neprovádí se žádný mechanický zásah do motoru.

Po takovéto úpravě je možné řadit vyšší převodový stupeň dříve. U vozu s navýšeným výkonem nepotřebujete při plném zatížení nebo před kopcem odřazovat o jeden a více stupňů, ale necháte zařazený nejvyšší převodový stupeň, tím pádem jedete v nižších otáčkách a nemusíte na požadovanou rychlost mít sešlápnutý plyn až k podlaze. Pak docílíte snížení spotřeby.